It´s cold inside the old house. But the Christmaslights seem to spread a little warmth.
Days are finally getting a little longer.
A fox crossed the thin ice.
On their way home.
Idag tog vi en promenad i det nästan perfekta vintervädret (med tanke på hur det varit på sista tiden...)
Imorgon lovas det snö. "Today we took a walk in the perfectly nice wintersday. Tomorrow they say it´s going to snow."
Old iceskates
Have a woderful time counting down to New Years Eve!
Här sitter jag och dricker morgonkaffe och funderar lite på vad årets nyårshelg ska innehålla. Dottern har gett sig iväg till St.Anton för att åka skidor med pojkvännen och familj och jag minns fjolårets nyårshelg i New York som bjöd på både fantastisk utsikt och en hel del insikter.
Då hade vårt hus i Norrbotten nyligen brunnit ner, men vi som var stationerade på Newfoundland vid tillfället kände oss liksom hängade i luften. Tak över huvudet hade vi ju, och resan från St.Jonh´s till New York var bokad sedan länge. Så, vi bestämde oss för att gilla läget och ta dagen som den
kom. Tids nog skulle vi få ta hand om röran därhemma.
Andra insikter kom också;
Lovis lärde sig att det är opraktiskt att glömma astmamedicinen hemma, och jag insåg att den största staden jag hittills varit i, var minst sagt annorlunda mot vad jag trott.
På ett positivt sätt.
Här kommer några bilder;
"Here I´m having my morning coffee and thinking a bit about what this year's New Year's weekend might contain. The daughter has gone to St.Anton to go skiing with her boyfriend and family, and I remember last year's New Year's weekend in New York that brought both great views and a lot of insights. Then our house in Northern Sweden recently burned down, but we were stationed in Newfoundland at the time and we all felt a bit like hanging in the air. We had roof over our heads, and the journey from St.Jonh's to New York was booked long ago. So, we decided to take each day as it came. Soon enough we would have to take care of the mess at home. Other insights came too; Lovis learned that it is impractical to forget asthma medication at home when you go abroad, and I realized that the biggest city I had ever been in, were somewhat different from what I imagined. On a positive way".
Inside the crazy fast elevator at Rockefeller Centre.
A greenish Christmas in Central Park
And a happy daughter
Grand Central station and Chrysler building in the back.
Reflections on 42 street
And all the yellow cabs
Outside Nine eleven memorial
Paintstore in Oueens?
Wiew over Manhattan from hotel window at Meadowlands on "the other side" of the Hudson
Sparrows taking a bath infront of the giant ornaments.
Ni kanske dricker ert julkaffe...
(Som jag gör just nu. Fast inte i denna kopp.
Den är från gårdagens fantastiska julmiddagsavslutning i goda vänners lag.)
Eller vad tycker ni? Tänkte hitta igen den där sköna julstämningen och nu har jag en stund för mig själv, just när den dimmiga dagern övergår i skymning.
A moment for my self, time to make a small cozy fire and heat some mulled wine
Darkness falls.
It´s warm and it´s good. Hello Christmas i´m ready!
Så är det fjärde advent och jag fick tända det fjärde ljuset till morgonkaffet.
Granen som åkt flyg från St.John´s och farit vilse ett par dagar innan den hittade hit, fick en liten stjärna i toppen och där i hänger alla tänkbara saker. Billiga plastpumlor från Kanada och hemsydda fårskinnshjärtan varvas med loppisfynd. Inget ärvt dock, för allt sådant brann ju med huset förra julen.
Jag tycker den blev rätt fin, näst en äkta gran förstås för en äkta är alltid finare än plast. Men jag gillar att lamporna har regnbågens alla färger. Det är fint och kitschigt på samma gång.
Fourth Advent
The Christmastree from St.John´s is now in Sweden. (plastic of course :)
Vädret verkar inte kunna bestämma sig i vinter. Ena dagen är det minus 24, sedan plötsligt plus 3, och så börjar det regna och sedan blir det snöfall i alla fall.
Då leker vi i snön, som är hård och mjuk om vartannat, och så tänder vi tomtebloss när det blivit mörkt och ser hur det sprakar så vackert. Inomhus pysslar vi, eller mest jag kanske, och bakar bullar.
Idag blev det smällkarameller med gammaldags änglar och kanelbullar i monsterformar till Nissens kalas. Han fyller år nu veckan före jul.
Här står växthuset och väntar på våren, och där bakom ser man Pellgården som också väntar. På bättre tider kanske. Eller så väntar hon också på våren, och på någon som ska går runt i rummen och prata och skratta och tända en eld i kökshärden.
"Here is the greenhouse, waiting for spring, and behind it you see the old house also waiting. For better times, perhaps. Or maybe she also waits for spring, and for someone who will walk around the rooms and talk and laugh and lit a fire in the kitchen hearth."
I växthuset hänger ett hjärta som Linnea på Heta hyttan har gjort.
Ha det gott, en skön söndag önskas er alla! All the best! Have a nice Sunday. /T
Jag ber om ursäkt för min skakiga film med missad början, dock är sången bra så lyssna på den.
View from the big snowpile outside.
Så tågar Lucia och hennes följe ut för denna gång.
It´s time for Lucia and her friends to leave. Welcome back next year.
En härlig Luciadag har vi haft.
Nissen och jag avslutade dagen med att leka på snöhögen utanför vårt hus. Den är stor vill jag lova. (den svartvita bilden ovan är tagen från toppen av högen)
Nu ska jag gå och baka julstjärnor.
En skön helg önskas till er alla!
/T
Så har jag varit på julkonsert och sett och hört ett fantastiskt luciatåg, fina orkesterframträdanden, jättebra solister och en massa glada och skönsjungande och dansande barn.
Lovis var lucia, och trots att bilden är suddig kan ni nog se att det var mycket stämningsfullt.
Det bjöds också på ett smakprov ur musikalen The Wiz som musikgymnasiet sätter upp.
The Wiz är en musikalversion av Trollkarlen från Oz. Musikalen hade premiär 1974 och filmades 1978 i en "moderniserad" version med bland andra Diana Ross och Michael Jackson i rollerna.
Här nedanför kan ni höra Lovis sjunga en av Dorothys sånger.
"So I have been at a Christmas concert and seen and heard a terrific Lucia procession, nice orchestral performances, solo singers and lots of happy singing and dancing kids.
Lovis was Lucia, and although the image is blurred, you can probably see that it was very atmospheric.
There were also a couple of numbers from the musical The Wiz, which the high school music program sets up for spring season.
The Wiz is a musical version of The Wizard of Oz. The musical premiered in 1974 and was filmed in 1978 in a "modernized, urbanised" version, with among others, Diana Ross and Michael Jackson in the roles.
Here below you can hear Lovis singing one of Dorothy's songs."
Ha det fint! (och ta det lugnt, julstress är inget att ha.)
All the best!
Så här gör du enklaste julljusstaken. Som dessutom doftar helt underbart. Allt du behöver är apelsiner, kryddnejlikor och ljushållare som finns att köpa i hobbybutiker.
Se till att vända apelsinens plattare sida nedåt eller skär av lite grann så den står stadigt.
Glöm inte att släcka när du lämnar rummet.
"This is how i make a simple candlestick for the Christmas table.
All you need is oranges and cloves.
Candlestickholders is easy to find in any craftstore. Make a few and feel the lovely scent.
Make sure to put the flat side of the orange down, or cut of a slice to make it steady.
Remember to blow out the candles when leaving the room."
Så, en pinne med klappar på blev det i år också. Det är en alkvist, torr och gammal som låg och skräpade nere vid ån. Såga av den fick jag förstås. Och så lite hampasnöre. Paketen är nyttosaker blandat med mer onyttiga sådana. Ibland något gott, ett par sockor, suddgummi, penna eller en liten leksak.Alla tjugofyra paketen har jag inte ännu, men det gör inte så mycket kalendern kan fyllas på eftersom.
Jag sätter ett par möbeltassar på baksidan av pinnen för att den inte ska göra märken på väggen.
December 1 today and Nissen got to open a small gift.
Husbygget går framåt tack och lov. Nu har vi en rumsindelning uppe, fastän golvet fortfarande är ribbat som ett liggade staket. (framkallar viss svindel när man ser våningen under.)
Spisen har kommit i sin stora kartong och köksfläkten. Nu nu väntar jag med spänning på förstukvistarna, en större fram och en liten varmbonad bak, för ladugårdsstövlarna.
"House construction is under progress. Now we have a division of rooms upstairs, even though the floor is still ribbed like a fence. (elicits some swindle when you see the floor below.)
The stove has arrived in a big box, and the kitchen fan. Now, I'm waiting with for the porches, a larger one on the front side and a little isolated one in the back,for barn boots."
Upstairs view
And this is kitchen, livingroom, bath and guestspace i should
think.