måndag 15 december 2014

En regnig måndag i december och Amanda Jenssen - Another Christmas

Idag ösregnar det. Igår var det minus femton.
Vilket betyder att idag tar man sig fram med spark och en hink med sand.
Åtminstone jag.
Today it´s raining again and the snow on the cold ground
 turns to ice.
Undrar om det kommer att regna på Julafton i år.
Det är ju inte så ofta det gör det på mina breddgrader. Jag minns en gång när det gjorde det.
Då var jag tonåring fortfarande och jobbade på mitt första riktiga jobb inom hemtjänsten.
Jag minns det som en av mina bästa jular trots det trista vädret.
Vilken stämning det var att gå från hus till hus och hjälpa de underbara gamlingarna just den dagen. Mycket kaffe blev det förstås, och köpefika, och tillsammans försökte vi väl skapa en liten stund av liksom komprimerad jul. De berättade sina julminnen för mig. Mest om barndomens jular i början nittonhundratalet. Om skidturer med granhämtning och julottefärder i snöstorm. Om glanspapperspyssel, de första apelsinerna och jularna under krigsåren.
Om tacksamhet, fast de hade så lite.
Sedan minns jag att efter jobbet halkade jag mig fram (på säkert väldigt opraktiska skor) hela vägen hem till min mormors lägenhet i det stora stenhuset, där glöggdoften mötte i farstun och glada ansikten i dörren.
De blev en fantastisk jul det året.
Då levde de ännu allihop. Mina morföräldrar, min moster och mina föräldrar.
Nu lever de bara i minnena.
Men det är fina minnen att ta fram så här en regnig måndag i december.
Köpefika
Ha det gott ni därute!
All the best!/T
 

2 kommentarer:

  1. ÅH vad fint du skriver, nu ramlar alla minnen över mig....din mormor var min faster.
    Jag brukade hälsa på henne i "stenhuset". Jag brukade ha eget hembakt bröd med. Ibland fick hon skära nejlikor som hon tyckte så mycket om. Minns barndomens lekar med din mamma och moster...../Margit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt Margit! Tack! Anna-Lisa älskade verkligen skära nejlikor. Hon ville ha färska blommor varje fredag och helst nejlikor. Jag brukade också ha med sådana till henne :)

      Radera