söndag 7 oktober 2012

Pumpapaj - Pumpkinpie

Idag bakade jag pumpapaj.
Och då gjorde jag så här,
Först åkte jag på affären och köpte en pumpa som var lite större än en fotboll ungefär.
Sedan delade jag av toppen, jag brukar göra det som ett snyggt lock, eftersom jag vill använda pumpan som halloweendekoration sedan.(Det går bra att stänga locket och förvara den i kylen några dagar innan man skär ut ansikte och förvandlar den till ljuslykta.)


Man får rensa ur kärnorna och trådigt fruktkött. Kärnorna kan man rosta i ugnen med salt om man vill.
När man fått bort alla trådar gröper man ur fruktköttet som ska användas till pajen.
Man behöver ungefär fem deciliter fruktkött.
Fruktköttet kokas i en kastrull med vatten tills det är mjukt och har ändrat färg och nästan blivit genomskinligt gult, ca 10 min. Slå bort vattnet och låt köttet rinna av.
Mixa pumpan till pure. Jag anväder mixerstav.

Pajdeg;
3dl vetemjöl
1tsk bakpulver
100 gram smör
1 msk socker
1/2 dl vatten

Smöret bör vara rumsvarmt, och degen nypes ihop till en grynig massa innan man häller i vattnet och snabbt jobbar ihop den.
Förgrädda pajskalet i 150-175 grader i  10 min.(pajform mod större eller form med avtagbar kant.)

Fyllning;
5 dl mixad pumpapure
4 ägg
1 dl socker
3 tsk pepparkakskrydda
(alt 1tsk kanel, 1/2 tsk kardemumma, 1/2 tsk Ingefära, 1/2 tsk kryddnejlika)
1dl vispgrädde och 1dl cremefraiche eller grekisk yoghurt 10% (blanda ihop dessa slätt)

Pajskalet är gräddat och då är det dags att hälla ner pumpasmeten i skalet.
Grädda sedan pajen i ca en timme tills fyllningen stelnat.(Eller nästan stelnat, för den stelnar färdigt då den svalnat.)

Garnerad med torkade tranbär


Severa ljummen med vaniljglass, eller vispgrädde. Grekiskt yoghurt med lite honung eller vaniljsocker i passar också bra.(efter smak)

Ha det gott/T




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar