lördag 19 oktober 2013

Mer naturpyssligt och en bil som blivit växthus.

Det finns en plats jag tycker om där träden speglar sig i vattnet. När jag var yngre brukade jag gå dit och sätta mig på en sten då jag behövde vara ifred med mina tankar.
Ovanför ligger skogen där jag plockar en del av materialet till mitt årliga höstpyssel.
"There's a place I like where the trees reflecting in the water. When I was younger I used to go there and sit on a rock when I needed some time alone with my thoughts.
Just above is the forest where I pick some of the material for my annual fall craft."
Jag lägger kottarna på tork så att de ska öppna sig.
Här  i växthuset har jag bundit ett par
 kransar. De är inte färdiga ännu.
Sedan på med lite kottar och mossa.
Lite band och lite snöre...
Fortsättning följer...
En liten bit bortanför växthuset där jag pysslar har en övergiven bil
blivit drivhus.

Ha en skön Lördagskväll!
"Have a great Saturday night!"
Lite naturpysselfakta;
Kom ihåg att tänka på naturen när du plockar material. Ta inte för mycket på samma ställe.
Mina sälg och videkvistar till kransar plockar jag på egna marken, det är sly som växer upp och som vi regelbundet röjer undan.(Med hjälp av fåren) Fråga markägaren om lov om du inte har egen mark.
Man får inte bryta levande kvistar från träd i naturen, men det är en annan sak på sin egen tomt eller om du har tillstånd. Buskar är undantagna i allemansrätten, men man får inte ta hela buskar.
Mossa får man plocka till husbehov enligt allemansrätten. Det finns fridlysta sorter.
Den klassiska "adventsmossan", som många kallar Vitmossa är egentligen en lav som heter Fönsterlav eller Vitlav, även Renlav brukar smita in i dekorationerna. http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6nsterlav

Vitmossa är en helt annan sort, en mossa som är mer ljugrön i färgen. http://sv.wikipedia.org/wiki/Vitmossor
Den växer på mycket fuktiga platser.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar