fredag 25 oktober 2013

Ingen stil alls

Har du stil?
Det har inte jag.
Åtminstone inte en given sådan. Varken vad gäller mig själv eller det jag omger mig med.
Nu är det meningen att jag ska välja en massa saker. Kakelplattor och köksinredningsdetaljer och bänkskivor och ja...tapeter...
Ännu har vi inget hus förstås.
Bara en betongplatta och en byggställning.

Men en del saker måste väljas ändå. I tid.
Med hänsyn till ekonomin förstås.
När jag tänker efter vad jag gillar så blir det en salig blandning.
Den blandningen är inte stilren för fem öre.
Den håller sig inte till tre färger eller till en viss epok. Suck!
Och jag gillar inte att tvinga in den i en färdig mall.
Jag har provat; Retro,(När jag hyrde lägenhet för ett antal år sedan) för jag älskar grejer från tjugo till femtiotal.
Jag har provat lantligt, för jag älskar nötta gamla pinaler från alla tänkbara tidsepoker.
Från gamla bondesamhället, från gamla butiker, verkstäder(där har vi industristilen) och caféer.
Jag har provat chabbychic...med så mycket vitt min sambo tålde. (Vilket när det kommer till kritan inte är någon ansenlig mängd.)
Tillslut mixades alla stilar till en salig röra av ärvda pinaler, minnen, gamla foton och loppisfynd och ett och annat nyköpt. Färgskalan utökades från träfärgat och blått och vitt, till svart och rött också och grått.

Och så var de ju det gamla huset med sina trästocksväggar och ockragula dörrar. Som liksom blev finare ju mer man såg på dem.
Ja inte bara ockragula förresten...
Två av dem var ådringsmålade i brunt på en sida och vitt på den andra.
En var vit på ena sidan och aprikos på den andra. Det enda som var fult tyckte jag med tiden var det där aprikosa. Det skulle målas över med griffeltavelfärg.
Fast då brann huset ner.

Sambon säger vi borde börja välja nu. Så vad gillar jag?
Allt...
Verkligen inte.
Egentligen bara det som får mig att känna något speciellt så där i magtrakten känslomänniska som jag är.
Jag har besluta mig för att göra några moodboards, alltså tankescheman med bilder så att man ser åt vilket håll det lutar. Det vet jag ju redan. Men så där konkret.
Det ska bli kul.
Gamla huset med den flagnade ockragula dörren, vars baksida
var brun. Där ser man också lite av den nästan lavendelblå
ytterdörren.
Här ser ni toan som var ett hus i huset.
Nästa hus får två badrum.
Ha en bra avslutning på veckan allihop!/T

Fredagsfika idag! Har hittat krisprolls med pepparkaks-smak.
Jättegoda!

"And please don´t try to translate this page with google... Haha, it turns out completely silly.:)
All i said with all these words above was that i simply have no style. I do need to choose tiles and flooring materials and such things for the coming home. Along with wallpaper and stuff like that...
Just cant figure out what style to go for...Will it be a complete mix of styles like our old home was?
I´ll make some moodboards as i go along. "

"Have a wonderful weekend!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar