fredag 7 december 2012

Bara skorstenen kvar

För ett par dagar sedan brann vårt hus ner till grunden. Nu är det ingenting kvar annat än skorstenen.
Huset var en timring från sjuttonhundraåttiotalet och vi hade renoverat det från grunden.
Egentligen tänkte jag inte visa så här tråkiga bilder på bloggen alldeles inför jul. Men så ändrade jag mig.
Vår hem brann ner av hittills okänd orsak. Vi var bortresta och ingen kom till skada. Dottern som inte följt med på resan var hos sin pappa för tillfället.
Trots att gården besöktes dagligen av snälla släktingar och grannar som matade djuren och vattnade blommor och fixade med ditten och datten så hann elden få ett rejält fäste innan någon hann upptäcka någonting.
Jag hade sparat massor av släktklenoder och gamla fotografier. Brev och minnen. Antikviteter och sådant som inte var så antikt. Men bara sådant jag tyckte om.
Väl medveten om att jag hade för mycket saker i min ägo reste jag hit till Kanada med bara handbagage.
Skönt tyckte jag. Kanske tänkte sortera ut en del när vi kommit hem igen.
Några av alla de där hundratals böckerna kanske?
Men ödet ville annorlunda och sorterade ut det mesta åt oss.
Så, vad har vi då kvar.
JO, det viktigaste och det som egentligen betyder någonting.
Familjen.
Varandra.
och våra djur, som mår bra.
Plus en fallfärdig ladugård, en tvättstuga och skalet av en bagarstuga som så småningom ska bli en bostad åt dottern. Många har inte så mycket.
Jag har alltid varit tacksam för livet.
Det har gett mig många prövningar,
visst, och det här är ytterligare en.


Nu är det juletid och till som läser detta vill jag bara hälsa att ni ska ta hand om er.
Kolla batterierna i brandvarnaren. Köp hem en brandsläckare om ni inte har en.
Njut av adventsljusen, till pepparkakorna och glöggen. Men skippa mossan va...
Själv slutade jag med mossa i ljusstaken för rätt många år sedan då jag glömde ett ljus som brann lite för långt. Mossan flammade till och jag kastade hela ljusstaken i vasken och släckte blixtsnabbt.
Allt gick bra den gången.


Jag har lånat den här bilden från Nsd

Önskar er den bästa av dagar!
Bästa hälsningar från Therese

12 kommentarer:

  1. Ja huga så eländigt! Tur att ni har god framtidstro trots allt detta. Hälsa Patrik från Åkerbyggarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Börje! ja, man har ju inte så mycket att välja på annat än att gå vidare. Ska hälsa till Patrik!/T

      Radera
  2. Så otroligt tråkigt att ert hem brunnit.
    Vi känner med er, och tänker ofta på vad som hänt.
    Vi hörs av.

    SvaraRadera
  3. En stor Kram från mej..jag tänker på dej min gamla vän..och inser att vi har det bra trots att man inte alltid tror det... Krama Varandra... Ruth

    SvaraRadera
  4. Jag tror att det bara är Du, min så fina och positiva vän, som kan skriva så här sanna ord efter det som hänt.

    vad har vi då kvar.
    JO, det viktigaste och det som egentligen betyder någonting.
    Familjen.
    Varandra.
    och våra djur, som mår bra.

    Så glad att jag tog mig i kragen och var ut och hälsade på i somras så jag fick se ert fina hus.
    Jag saknar dig. Kramar till er alla.
    Carina Livbom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina! Saknar dig också! Det var minsann tur att du hann ut och hälsa på. Det var jätteroligt.
      Kramar tillbaka. Ha det bra/T

      Radera
  5. Åh så tråkigt och helt ofattbart det som har hänt! Tänker på er och skickar massor av varma kramar från oss här i Stockholm. Har tänkt så länge att jag skulle skicka en hälsning till dig och tala om för dig hur fantastiskt duktig du är på att skriva o fota och också berätta hur kul vi tycker det är att läsa din blogg. ( Jag har ju också Pellgården nära mitt hjärta så just fotona o berättelsen om den var mycket speciell för mig.) Men jag har inte fattat hur man gör för att skriva till dig men nu lärde Niklas o Tomas mig så nu ska jag berätta för mamma också. Hon läser också din blogg.
    Som sagt många varma kramar o tankar till er, hoppas att ni kan få en mysig jul trots allt!
    Kram
    Pia o Hasse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Pia!
      All omtanke och alla varma ord hjälper verkligen.
      Så kul att höra att ni uppskattar bloggen, det är ju ännu roligare att dela med sig när man har lite aningar om vem man delar sina intryck och bilder med:)
      Kramar tillbaka till er och ha det jättebra i jul!

      Radera
  6. Hej Tessan!
    Jag tänker också jättemycket på er o skickar många varma kramar till dig o grabbarna. Ska Lovisa komma till er över julen så får du krama henne också.
    Hälsningar
    Marine

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marine! Så roligt att höra ifrån dig (trots tråkig omständighet)
      Vi tar tacksamt emot alla kramarna och skickar kramar tillbaka.
      Lovisa kommer över jul och henne ska vi också krama.(massor)
      Ha det fint i jul.
      Grabbarna skickar hälsningar.

      Radera